Енергийните напитки крият сериозни здравни рискове при младите хора

Липсата на проучвания и регулация при енергийните напитки, високата консумация и наличието на докладвани случаи на токсичност представляват сериозен здравен риск при деца, юноши и млади лица, сочи обзор на научната литература и Интернет източници.

енергийни напиткиСпоред авторите от University of Miami, енергийните напитки се консумират редовно от 30-50% от младата популация. Тъй като тези напитки са категоризирани като хранителни добавки в САЩ, по този начин се избягва поставения от FDA лимит за съдържание на кофеин от 71 мг на 12 унции (около 355 мл) в безалкохолните напитки. Избягват се тестовете за безопасност и листовките, които са задължителни при лекарствените продукти. Като последица, енергийните напитки съдържат дори до 400 mg кофеин и то само обявен кофеин. Необявени количества от стимуланта идват от съставки като гуарана, семена от Кола (cola nuts), йерба мате и какао.

От 5448 докладвани случая на кофеиново предозиране през 2007 г. в САЩ, 46% от тях са при лица под 19-годишна възраст, отбелязват авторите. Авторите препоръчват максимален кофеинов прием от 2.5 мг/кг при децата и 100 мг/кг при юноши. Новозеландско проучване, включено в обзора твърди, че консумацията на само 1 бутилка енергийна напитка води до превишаване на препоръчителния прием от 2.5 мг/кг.

В страни като Германия, Австралия и Нова Зеландия, където има проследяване на токсичните ефекти на енергийните напитки, са докладвани значителен брой случаи на нежелани ефекти, свързани с консумацията на последните: чернодробно увреждане, бъбречна недостатъчност, дихателни нарушения, ажитация, объркване, припадъци, психотични състояния, гадене, повръщане, коремна болка, рабдомиолиза, тахикардия, сърдечни дисритмии, хипертония, инфаркт на миокарда, сърдечна недостатъчност и смърт.

Въпреки тези доклади, липсват солидни проучвания върху физиологичните ефекти на различните съставки на енергийните напитки. Няма информация и относно лекарствените взаимодействия, дозозависимите ефекти. Авторите все пак отбелязват, че някои съставки като 5-хидрокситриптофан, винпроцетин, йохимбин и женшен имат потенциал за взаимодействия с лекарства, които могат да доведат до нежелани инциденти.

Seifert и колеги посочват и популации, които имат най-повишен риск от нежеланите ефекти на енергийните напитки: деца, юноши и млади лица със сърдечни проблеми, хиперактивност с дефицит на вниманието, нарушения в храненето и диабет. Повишен риск имат и приемащите други медикаменти и алкохол. Кофеинът в енергийните напитки може да смути костната минерализация по време на критичния период на скелетното развитие.

В независим коментар към статията, публикувана в Pediatrics, д-р Dana M. Vieselmeyer от Американската Диабетична Асоциация подчертава, че ефектите на енергийните напитки не се изчерпват само с кофеина, както е посочено и в настоящия обзор. В тези напитки се съдържат може допълнителни вещества, които може би крият потенциални опасности в комбинация с кофеин и други медикаменти. Фактът, че няма установени безопасни дози на нито една от тези допълнителни съставки, дори и и на кофеина, представлява риск.

Дългосрочните здравни последици на редовната консумация на енергийни напитки при деца и тийнейджъри са неясни, но информацията, с която разполагаме, сочи, че тези напитки могат да имат множество вредни, дори потенциално фатални ефекти.

Маркетирането на енергийните напитки е насочено главно към мъжете в преадолесцентна, адолесцентна и ранна адултна възраст, обяснява д-р Higgins от University of Texas. Фактът, че дете може да влезе в супермаркета и да си купи и консумира подобна напитка, е плашещ.

Източник: Doctorbg.com
Снимка: leila
Коментари  
  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#1Петре»2011-02-16 18:06

Да, ама като си бил на работа 10 часа и после искаш малко да се повеселиш - са си необходимост енергийните напитки. Ако спя по цял ден и нямам социален живот сигурно нямаше да има проблем, но за много активни те са си единствената алтернатива за доставяне на енергия на точното време в точното място!
Иначе много интересна статия, наистина!
+3+−

Петре

  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#2д-р Георгиев»2011-02-16 18:33

И все пак трябва да се съгласите, че не бива да се прекалява!
+1+−

д-р Георгиев

  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#3Silvena»2011-02-16 20:26

Благодаря ви за предоставената статия. беше интерес за мен. Енергийните напитки в действителност не са универсалното лекарство за умора и това трябва да го знае всеки..
+2+−

Silvena

  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#4Венета»2011-02-17 17:31

Цитирам Silvena:
Благодаря ви за предоставената статия. беше интерес за мен. Енергийните напитки в действителност не са универсалното лекарство за умора и това трябва да го знае всеки..

Много правилно разсъждание въпреки че не крия че доста често прибягвам към тях. Последният път трябваше да мина с кола разстоянието Германия - София за 24 часа и употребих към 3-4 редбула, при което сърцето ми щеше да гръмне, но пък не заспах зад волана което като че ли е по-голямата беда.
+3+−

Венета

  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#5Интересно»2011-04-04 18:32

Много интересна гледна точка за любителите на енергиййните напитки :)
0+−

Интересно

  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#6Светозар Андонов»2011-05-03 11:39

Енергийните напитки, както и кафето са кофти нещо поне за мен... Много съм чувствителен и бързо се разтрепервам. А после много трудно заспивам през нощта.
+1+−

Светозар Андонов

  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#7Емил Тушев»2011-08-26 13:47

Аз съм много доволен от енергийната напитка на Витамарк, която е с натурални съставки, не е газирана, има минимално количество захар и не дава никакви странични ефекти. Работя в строителството и тази напитка ми е голям помощник. Действието й е 8 часа.
0+−

Емил Тушев

Екипът на ЗдравБъди.com Ви благодари, че пишете на кирилица във Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни думи, лични нападки или рекламно съдържание, той може да бъде изтрит.

Добавете коментар

Защитен код
Обнови

Реклама

Следете ни

Реклама