Транс-мазнина в млечните продукти намалява риска от диабет

Транс-мазнина в млечните продукти намалява риска от диабетВисоките циркулиращи нива на транс-палмитолеинова киселина, срещаща се във високо количество в млечните продукти, са свързани с понижен риск от захарен диабет и метаболитен синдром, сочи проучване.

Авторите му цитират няколко скорошни наблюдателни проучвания, в които лицата, консумирали повече млечни продукти, имали по-ниски рискове от инсулинова резистентност и диабет.

Механизмът на този протективен механизъм не е изяснен. Транс-палмитолеиновата мастна киселина е относително уникална за млечните храни; тъй като човекът не може да я синтезира, външният прием е единственият начин за нейното набавяне.

Настоящото проучване потвърждава, че лицата с високи нива на мастната киселина имат значително по-нисък риск от захарен диабет и от други фактори на метаболитния синдром.

Лекари от Harvard School of Public Health измерили нивата на циркулираща транс-палмитолеинова киселина в 3736 лица. Последната съставлявала само 1% от общото количество циркулиращи мастни киселини и била силна свързана с консумацията на млечни продукти.

Транс-палмитолеиновата киселина била свързана с по-високи HDL-холестеролови нива и по-ниски триглицериди и отношение общ/HDL-холестерол. Мастната киселина била свързана с по-ниска честота на инсулинова резистентност и риск от новодиагностициран захарен диабет. Относно последния разликата в риска била над 3 пъти между лицата с най-ниски и високи нива на киселината в кръвта.

Друго проучване, публикувано в American Journal of Clinical Nutrition, също засяга млечния въпрос. Лекари от Wageningen University (Холандия) провели мета-анализ на 17 проспективни проучвания, изследващи връзката между консумацията на мляко и млечни продукти и риска от сърдечносъдово заболяване, инсулт, смърт.

Холандците наблюдавали лека обратна връзка между млечния прием и риска от сърдечносъдово заболяване. Консумацията на мляко била свързана с 6% понижен сърдечносъдов риск, но не и с повлияване на риска от коронарна болест на сърцето и общата смъртност.

Авторите обобщават, че въз основа на този мета-анализ не може да се определи дали млякото е подходящо за намаляване на сърдечносъдовия риск, но поне може да се каже, че приемът на мляко и млечни храни не е вредно.

Източник: Doctorbg.com

Коментари  
  •  
  •  
  • Отговори с цитат
  • Цитирай

#1Светлана Атанасова»2011-01-11 11:52

Пийте мляко хора :)
+1+−

Светлана Атанасова

Екипът на ЗдравБъди.com Ви благодари, че пишете на кирилица във Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни думи, лични нападки или рекламно съдържание, той може да бъде изтрит.

Добавете коментар

Защитен код
Обнови

Реклама

Следете ни

Реклама