Цвят на урината. Tъмна, мътна, червена, кафява урина.

Съдържание:
1. Промени в цвета на урината
1.1. Мътна
1.2. Тъмно кафява и прозрачна
1.3. Червена, розова, светлокафява
1.4. Тъмно жълта и оранжева
1.5. Синя и зелена
2. Причини за промяна на цвета
3. Кога да потърсим медицинска помощ?

Промени в цвета на урината

Всички промени в цвета на урината, които не могат да се обяснят с консумацията на дадена храна, напитка или лекарство, трябва да се съобщят на вашия лекар. Това е особено важно, ако оплакванията продължат повече от ден или два или се повтарят често.

Някои бои, използвани в хранително-вкусовата промишленост, се изхвърлят от тялото чрез урината и могат да променят нейния цвят. Същото се отнася и за редица лекарства.

Мътната урина е най-често признак на инфекция на пикочните пътища и може да има неприятна миризма. Мътната урина също може да се дължи на наличието в нея на бактерии, слуз, бели или червени кръвни клетки, епителни клетки, мазнини или фосфати.

Тъмно кафявата или прозрачната урина може да подсказва наличието на заболяване на черния дроб като остър вирусен хепатит или цироза.

Розовата, червената и светло кафявата (опушена като кола) урина може да бъде страничен ефект на лекарство или може да бъде причинена от скорошната консумация на червено цвекло, боровинки или определени оцветители в храната. Тези цветове на урината също са признак на кръв в урината в резултат на нарушение в пикочоотделителната система (пикочни пътища и бъбреци) като цистит, уголемена простата, травма на бъбреците или пикочния тракт, камъни в бъбреците и мехура, бъбречна инфекция, туберкулоза, тумори на пикочните пътища и бъбреците, тумор на Уилмс (много рядък при деца) или хипернефрома. Хемолитичната анемия и порфирията също могат да придадат такъв цвят на урината.

Тъмно жълтата и оранжевата урина могат да бъдат резултат от скорошния прием на лаксативни (разхлабващи) средства или консумацията на витамини от група B или каротен. Оранжевата урина е често причинена от употребата на феназопиридин (използван в лечението на инфекция на пикочния тракт), рифампин и варфарин.

Зелената или синята урина може да се дължи на изкуствени оцветители в храната, напитките или лекарствата. Някои медикаменти, които могат да причинят зелена или синя урина, са амитриптилин, индометацин и доксорубици.

Чести причини за промени в цвета на урината

Най-честите причини за това са:

  • Храни (червено цвекло, боровинки и други естествено червени храни)
  • Оцветители, използвани в хранително-вкусовата промишленост
  • Определени лекарства
  • Инфекции на пикочните пътища
  • Остър цистит
  • Чернодробни заболявания като остър вирусен хепатит или цироза
  • Нефролитиаза (камъни в бъбреците)
  • Травми на пикочоотделителната система

Други заболявания, които са значително по-рядко срещани (подредени в азбучен ред, а не по честота):

  • Ендокардит
  • Остра тубуларна некроза
  • Остра унилатерална обструктивна уропатия
  • Остър и хроничен гломерулонефрит
  • Рабдомиолиза
  • Рак на пикочния мехур
  • Рак на простатата
  • Рак на бъбреците
  • Синдром на Алпорт
  • Хроничен простатит
  • Хепатит и др. по-рядко срещани състояния

Кога да потърсим медицинска помощ?

  • Прозрачна, тъмнокафява урина, особено ако се съпътства с промени в оцветяването на изпражненията.
  • Розова, червена или светло кафява (с цвят на кола) урина, която не може да се обясни с скорошен прием на храна или лекарство.
  • Промени в цвета на урината, които продължават повече от ден-два без обяснение.
  • Кръв в урината, дори и само еднократно.

{rt}

Използвана литература:
  • Gerber GS, Brendler CB. Evaluation of the urologic patient: History, physical examination, and the urinalysis. In: Wein AJ, ed. Campbell-Walsh Urology. 9th ed. Philadelphia, Pa: Saunders Elsevier; 2007: chap 3.
Оценете или споделете, ако сме полезни
4.5 1 1 1 1 1 Оценка 4.50 (2 гласове)

Подобни материали

Discuss this article

INFO: You are posting the message as a 'Guest'


Гост отговори в темата: #1 28 Юли 2018 07:02
Не е нормално. Обърнете се към гастроентеролог.
Vasilec's Avatar
Vasilec отговори в темата: #2 27 Юли 2018 20:15

Ниванка писа: Урината ми стана тъмна като бира независимо дали сутрин след ставане или вечер? Това нормално ли е?

Разбира се, че не е нормално! Най-добре посетете вашето ДжиПи за по-подробни изследвания.
Ниванка отговори в темата: #3 05 Май 2018 12:25
Урината ми стана тъмна като бира независимо дали сутрин след ставане или вечер? Това нормално ли е?
Vasilec's Avatar
Vasilec отговори в темата: #4 13 Юни 2017 18:16
Пуснете обикновена урина - химично изследване и седимент, във всяка лаборатория и струва няколко лева. Най-добре си вземете направление от личния лекар, така освен безплатно, по-късно ще интерпретира резултатите.
viktor отговори в темата: #5 22 Мар 2015 22:32
От месец урината ми мирише и е много жълта ли дакажа нз според вас от какво е


Пишете на КИРИЛИЦА!